Blog

Hola! En aquest espai trobaràs totes les novetats, les reflexions i les propostes que et fem des de la plataforma d'Educació Demà

Esperem que t'agradi i que hi trobis el que busques. Deixa'ns el teu comentari!

Compartir és construir
Per #ReunióFamílies | dilluns, 6 novembre, 2017 | 0 comentaris

L'equip del Zer Alt Lluçanès ens fa arribar un article molt interessant sobre la seva experiència durant la reunió de famílies. Aquest és el primer de molts articles que trobareu publicats ens el marc de la Crida: Redissenyem les reunions de famílies. Esperem que gaudiu de la lectura i que l'ompliu de comentaris!

---------------------------------------

Al ZER Alt Lluçanès ens vam acollir a la crida de Fundació Jaume Bofill per redissenyar les reunions d’inici de curs amb les famílies. La ZER està formada per quatre escoles del Lluçanès nord, a la comarca d’Osona: Escola Aurora (Sant Boi de Lluçanès), Escola Gafarró (Lluçà-Sta. Eulàlia de Puig-oriol), Escola Heurom (Perafita) i Escola La Forja (Alpens).

Cada escola ha valorat el procés de la reunió amb les famílies que va realitzar.

Valorem l’experiència a l’Aurora

A l’escola Aurora ja feia uns quants anys que ens plantejaven canvis en les reunions d’inici de curs. Trobàvem que tant si fèiem powers points com si no en fèiem , el resultat no ens satisfeia. Quedàvem decebuts del resultat final i les famílies no es mostraven gens entusiasmades, per a elles era un tràmit que s’havia de passar i ja està.

Enguany, tot ha sigut molt millor.

En primer lloc vàrem decidir que la reunió amb les famílies ho plantejaríem com un projecte a dur a terme per part dels alumnes. Va ser tant bonica la implicació de tots i cada un dels nens i nenes en la preparació de la reunió que ells mateixos ens van encomanar la il·lusió per fer-la. Tanmateix ells amb la seva participació total van estimular als seus pares i mares i el dia de la reunió no va faltar cap família, és més, de molts alumnes va venir el pare i la mare. Sens dubte una cosa impensable abans de dur a terme aquest projecte.

Reptes que ens vam proposar:

  • Que els alumnes dissenyessin ells el com, el què i el qui de la reunió d’escola-família.

  • Que les famílies participessin activament en la mateixa.

La preparació i desenvolupament de la reunió fou així:

  1. En primer lloc abans de començar el curs, vàrem enviar mitjançant el correu electrònic, a cada família una filmació on els i les mestres ens presentàvem a les famílies i els informàvem de les tutories i de les àrees que impartiríem aquest curs 17-18.

  2. El primer dia d’escola ja vàrem aprofitar la benvinguda als alumnes per començar a perfilar com hauria de ser la reunió. Vàrem fer una assemblea i ja vàrem anar anotant a la pissarra les idees proposades pels alumnes.

  3. Després de pensar les activitats a fer pròpiament el dia de la reunió, els alumnes varen decidir de fer un mannequin challenge on sortissin tots els nens i nenes de l’escola per presentar als pares i perquè veiessin els diferents espais i activitats que fem a l’escola. Aquest vídeo es va enviar a totes les famílies.

  4. Al mateix temps els alumnes varen preparar un mural que el vàrem deixar a l’entrada de l’escola on preguntàvem als pares i mares quines eren les coses que volien que se’ls expliqués el dia de la reunió. D’aquesta manera els alumnes i els/les mestres podíem resoldre els dubtes de totes les famílies.

  5. Vàrem decidir entre tots que en cada aula i en cada espai de l’escola, els explicaríem alguna de les activitats que portem a terme durant el curs. Per exemple, mostrar l’activitat de robòtica a l’aula de cicle superior, al gimnàs fer participar als pares i mares d’uns jocs cooperatius amb el material que habitualment utilitzen els nostres alumnes en l’àrea d’educació física, fer una exposició d’instruments amb la idea que les famílies en poguessin gaudir, mostra de material de matemàtiques elaborat per les mestres a l’aula d’educació infantil, etc...

  6. Els alumnes varen decidir que per a ensenyar tota l’escola es farien dos recorreguts, així, el grup de pares i mares no seria tan nombrós.

  7. L’explicació de cada espai va anar a càrrec dels alumnes de sisè amb la col·laboració d’ex alumnes de l’escola els quals els vàrem convidar a ajudar-nos.

  8. Un cop es va haver fet el recorregut per a tots els espais de l’escola, ens vàrem ajuntar tots en una aula per resoldre els dubtes que dies abans ens havien plantejats els pares i mares. Quan van arribar en aquesta aula els pares i mares es varen trobar la sorpresa i el regal d’un dibuix dels seus fills. Per poder optar al premi del dibuix havien d’endevinar quin dels dibuixos exposat era el del seu fill o filla.´

  9. Un cop realitzada la reunió amb les famílies, vàrem fer una assemblea per valorar com havia anat i per reflexionar en les coses que es poden millorar.

La veritat és que la valoració tant per part de tots els mestres com de les famílies va ser molt positiva. Els alumnes també van estar molt contents també de poder participar i sobretot de ser el motor de la reunió. Ells van decidir i van elaborar el material o les coses imprescindibles per a dur-la a terme.

Els mestres també vàrem fer unes valoracions de com havia funcionat el procés de realització i el punt culminant de la reunió i vàrem prendre nota de les moltes coses positives que havien funcionat molt bé, però també de les moltes coses a millorar de cara a properes reunions. Ha estat una experiència molt enriquidora per part de gairebé tota la comunitat educativa. Segur que el proper curs serà molt millor, de moment podem dir que enguany ha estat una magnífica experiència.

 

Valorem l’experiència al Gafarró

La reunió d’inici de curs de l’escola Gafarró va ser tot un repte per superar-nos en el treball d’equip tan a nivell  d’alumnes com de les mestres.  Les premisses les teníem clares però l’objectiu d’arribar a totes les famílies en qualitat d’informació i relació va suposar un esforç per tots i totes.

La primera setmana d’escola la vàrem centrar en la benvinguda al nou curs escolar i en la presentació del mateix.  Les informacions que donàvem als alumnes, vàrem insistir que eren importants de compartir amb els pares i, per això, els hi vam proposar d’organitzar diferents sessions en les que gravaríem uns vídeos  sobre com treballem, i tot allò que volíem donar  a conèixer a les famílies. A més de fer una presentació individual, a nivell d’alumnat,  i de tot l’equip de mestres.

Per altra part, no ens podíem oblidar del tancament de la reunió i en una de les assemblees es va escollir la idea de fer una macedònia per part de l’alumnat  per tal de compartir un espai més lúdic que en realitat es va aconseguir.

El tema de gravar-nos conjuntament és una activitat que motiva molt als alumnes i per tant tots es van mostrar contents de realitzar-ho. Cal dir que prèviament vàrem pactar el temps de la gravació i l’espai que tenia cada alumne. Tots volien sortir la mateixa estona al vídeo.

Pel que fa a la reunió tothom havia de tenir molt clar quin era el seu paper i els punts que s’anirien desenvolupant de forma relacionada i sobretot respectant els tempos establerts.

D’entrada la implicació de l’alumnat va suposar que totes les famílies participessin en la reunió i venien mentalitzades que aquella reunió seria diferent.  Els espais de l’escola els vàrem apropiar al recorregut dels pares per tal que recollissin d’entrada la informació que volíem donar: per una banda, com treballen a primària i per altra banda com treballen a infantil. Era un mural confeccionat  pels alumnes. En aquest espai  un grup de nens i nenes  rebia als pares i els explicava el sentit del plafó.

A continuació avançaven vers un altre plafó on hi havia el missatge que cada alumne havia fet a la família. Era el motiu pel qual els pares no podien fallar a la reunió ja que ells també deixarien un missatge pels seus fills. Aquest inici ja va ser engrescador perquè a partir d’ell vàrem muntar els grups de treball on cada família va treballar un tema diferent que després vàrem exposar tots junts.

Cada mestra tenia un grup de pares i les famílies es van agrupar segons “la vitamina dolça” (sabor) escollit. De manera que quan es van realitzar els grups els pares es veien interactuant de forma natural i espontània dins cada equip i els dubtes que tenien els presentaven a les mestres.

El col·loqui dels equips de treball va funcionar molt bé perquè les informacions es donaven seguint l’organització dels temes a tractar que prèviament havíem acordat les mestres.

A continuació, els pares varen escriure el missatge als seus fills i va ser un moment molt emotiu  perquè les famílies pensaven molt el que volien transmetre al seu fill/a.

Finalment, abans d’anar a berenar vàrem passar una rúbrica d’avaluació de la reunió a cada família. D’aquesta manera hem pogut interpretar les valoracions que ens van fer arribar en acabar la sessió.

Dir que va ser molt positiu i així es va valorar en el buidat de les rúbriques tot i que a nivell de vàries famílies ens demanen una sessió informativa de nivell sobretot les famílies que han començat primer i les de cicle superior per tal de saber més sobre el treball específic de cada curs.

Valorem molt positivament aquesta experiència i volem millorar la informació donada en la sessió així com la implicació de l’alumnat que en el nostre cas hem de felicitar per la seva complicitat.

 

Valorem l’experiència a l’Heurom

A l’escola Heurom, veient que la reunió de les famílies es feia molt repetitiva i feixuga pels pares i mares assistents, hem optat per fer un gir molt diferent de cara a la reunió d’aquest curs escolar.

Així la reunió amb les famílies ha passat a ser com un petit projecte dut a terme per part dels alumnes. Des d’un primer moment la seva implicació va ser de gran entusiasme i d’il•lusió, cosa que va fer que fossin els mateixos alumnes que demanessin l’assistència dels pares i mares a la reunió d’inici de curs.

Així els reptes a seguir van ser:

  • Que els alumnes pensessin com dissenyar la reunió escola-famílies.

  • Que les famílies hi tinguessin un paper important i participatiu.

Tasques seguides en la preparació de la reunió:

  • Abans del inici de curs, tota la plantilla de mestres de l’escola es va presentar amb una filmació a totes les famílies. Així també era una manera que les noves famílies coneguessin la plantilla i les noves incorporacions del curs 2017-2018.

  • El primer dia d’escola,  es va aprofitar per fer la benvinguda als alumnes i també, en assemblea, començar a explicar com seria la reunió de les famílies. Els alumnes van començar a pensar propostes per a la reunió.

  • En la segona assemblea es va proposar fer un joc de preguntes i respostes tipus Trivial. També van acordar que cada nen faria un dibuix per a les seves famílies i que els pares i mares haurien d’endevinar el dia de la reunió quin era el del seu fill o filla.

  • Es va proposar fer la reunió al menjador, era el lloc més ample on hi podíem cabre tots.

I un cop pensat tot el que volíem fer, ens vam posar a fer els dibuixos i a construir el tauler del joc.

També van pensar les preguntes i les respostes que formarien part del joc i que es van dividir per temes: Lluçanès, Currículum-metodologies i Organització d’escola i ZER.  

Els alumnes van emocionar-se i il•lusionar-se enormement en l’elaboració dels seus dibuixos, pintant el tauler de joc i elaborant les preguntes.

L’endemà després de la reunió, cada alumne/a va rebre el dibuix que li havien fet el seus pares.

Ha estat una experiència molt enriquidora per part de tota la comunitat educativa. Ens omple d’alegria la gran participació de totes les famílies i esperem que, el proper curs, encara sigui molt millor.

 

Valorem l’experiència a La Forja

La nostra escola és rural i per tant, el contacte amb les famílies és molt proper. Però les reunions d’inici de curs eren feixugues, gens participatives i molt unidireccionals. A més a més, els alumnes no en formaven part. Això, no podia continuar d’aquesta manera: ho havíem de millorar.

Per tant, a nivell de claustre ens vam posar a treballar per millorar les reunions d’inici de curs. Ens vam plantejar dos reptes.

  1. Fer partícips als alumnes i a tots els mestres del claustre de l’escola.

  2. Fer les reunions amb les famílies més dinàmiques.

Per tal de fer més partícips als alumnes i tots els mestres de l’escola vam fer vàries convocatòries de la reunió.

  • Els mestres vam enviar una foto de grup.

  • Els alumnes van gravar un vídeo recordant dia i hora de la reunió.

  • Els alumnes van decidir fer uns avions que van deixar a les bústies de casa seva amb la convocatòria.

  • Els alumnes també van preparar uns poemes els quals les famílies després de les reunions havien de buscar.

  • I, els alumnes, també van preparar unes broquetes de fruita per acabar endolcint la reunió.

Per tal de fer més dinàmica la reunió, vam seleccionar una metodologia de treball del centre que habitualment treballen els alumnes, per tal que les famílies poguessin provar de primera mà el seu funcionament. Aquesta metodologia és el Pla de treball.

En el Pla de treball hi ha unes tasques a realitzar, i són els propis alumnes que trien quina tasca volen fer en cada moment. Al finalitzar la setmana, les han d’haver fet totes.

Així doncs, en la nostra reunió d’inici de curs, ens vam plantejar un Pla de treball per les famílies. Hi havia 7 tasques per fer, i això volia dir que havíem de fer grups per tal de realitzar-les totes. Vam deixar 10 minuts perquè cada grup realitzés la seva tasca, i finalment, vam fer una posada en comú.

La reunió va anar fantàsticament bé, ja que vam aconseguir tots els reptes que ens havíem plantejat. Els alumnes havien participat activament en la convocatòria de la reunió (a més a més, havien dinamitzat la reunió amb els poemes i les broquetes) i havíem aconseguit fer una reunió dinàmica amb la participació de totes les famílies assistents. A més a més, en la posada en comú, els pares i les mares estaven més relaxats i van intervenir més.

Les famílies han valorat molt positivament la nova manera d’organitzar les reunions d’inici de curs. En l’enquesta que els vam passar de valoració (la qual van dissenyar els alumnes grans de l’escola) van destacar-hi els següents aspectes:

  • La participació de les famílies en la reunió.

  • El fet de no haver-se fet gens feixuga.

  • La participació dels alumnes en aquesta (vídeo de convocatòria, nota a l’avió, jocs dels poemes i broquetes per acabar).

  • Deixar una nota pels seus fills al finalitzar la reunió els va encantar.

Per tot això, tenim clar que a partir d’ara les reunions d’inici de curs ja no poden tornar a ser com abans. Encara no tenim cap proposta pel curs vinent, però de segur que haurà de fer participar a les famílies, als alumnes i a tots els mestres de l’escola.

La valoració que hem fet a nivell de claustre també ha estat molt bona. El que vam comentar just acabar la reunió era la implicació i bona rebuda de la proposta que havien tingut els pares i mares; i, la relaxació d’aquests durant sobretot la posada en comú de les diferents tasques.

Al llarg del curs, habitualment ja fem diferents accions amb les famílies fora de l’horari lectiu (jornada de bricolatge, concert de fira, acampada...), les quals, després d’aquesta reunió, de ben segur reforçament i potenciarem.

 

Enviar un comentari