TENDÈNCIES

Educació Demà identifica les tendències de canvi amb més impacte en educació, et convida a debatre les seves implicacions reals sobre el terreny i a construir nous abordatges educatius a través d’espais de co-creació.
ESPAIS D'APRENENTATGE
Novembre 2016
Repensar els espais escolars per l’educació del segle XXI

En el moment actual d’efervescència d'un canvi de model d'escola a Catalunya, en una situació de pas d'un sistema transmissor a una escola basada en l’adquisició de competències, és també el moment en què aquesta transformació educativa que estan vivint molts centres escolars, comporti la reorganització dels espais i els temps escolars.

Fins a quin punt l’edifici escolar condiciona el model d’aprenentatge? Quina relació té l’espai físic amb el procés d’aprenentatge? Quina coherència ha de tenir l’espai escolar amb  els objectius competencials del segle XXI i amb el projecte educatiu de l’escola? Com fer que el disseny de l’espai estigui al servei del projecte educatiu? Els canvis dels espais només tenen a veure amb els recursos econòmics? Quines modificacions de l’espai escolar contribueixen més a la flexibilitat, al treball per projectes, a l’aprenentatge col·laboratiu? I quines menys? 

Totes aquestes preguntes van ser els eixos per a la reflexió que van guiar la tendència del Camp Base i l’Edulab i que us presentem a continuació:

Camp Base: ESPAIS D'APRENENTATGE – 8/11/2016

Sergi del Moral, professor de l’Institut-Escola Les Vinyes de Castellbisbal i part de l'equip impulsor del betacamp, va plantejar com posar els espais escolars al servei de l’aprenentatge amb exemples relacionats amb la seva pròpia experiència en el món educatiu (projectes d’àmbit i projectes transversals). Va iniciar el Camp Base presentant la ponència: "Digue’m com són els teus espais escolars i et diré que els meus són iguals”. Així mateix, durant el seminari es van poder veure diferents experiències i propostes de redisseny d’espais de la mà de professionals de diversos sectors educatius:

  • "#Escoltemelpati” - Redisseny i transformació d’un pati cobert, a càrrec de Bea Rosal, mestra i directora de l’Escola Josep Maria Jujol de Barcelona i Adelina Casanova, arquitecta i presidenta de l'AMPA del mateix centre educatiu.
  • "Habitar els espais” - El centre com a espai expositiu, a càrrec de Fanny Figueras Cubells, docent de Visual i Plàstica a l' ESO i al Batxillerat Artístic de l'Institut Moisés Broggi de Barcelona. Presenta
  • Presentació de la Crida “Hack the School”, càrrec d’Ismael Peña, director del projecte d’Innovació Oberta de la Fundació Jaume Bofill. També hi van participar l’equip de la crida Hack the School que ha liderat el procés creatiu i ha desenvolupat el kit metodològic del projecte per a la Fundació Jaume Bofill: Sílvia Sasot i Esther Belvis.

Podeu accedir al contingut del Camp Base a través dels següents vídeos:

 

Edulab: Laboratori Capgirem els espais educatius15/11/2016

Penseu en una aula d’una escola de primària o de secundària i us venen al cap fileres de taules distribuïdes geomètricament entre 4? Com podríem donar-li la volta a aquesta visió tradicional dels espais educatius? T’animes a hackejar el teu centre educatiu?

A l’Edulab vam posar en pràctica la cocreació de projectes de redisseny d’un espai escolar i vam aprendre tècniques per transferir aquest procés als diferents centres educatius amb la presentació de la crida “Hack the School”.

El laboratori va ser conduït per Sergi del Moral i va comptar amb el suport de l’equip de Hack the School, així com també de diversos talleristes que van donar suport als participants durant les dinàmiques de cocreació provinents de l'Institut Moisés Broggi de Barcelona.

 

Accediu al material de l'Edulab i a més continguts d’interès sobre la tendència d'avaluació a la secció esquerra de la pàgina!

Ponents

Coneix tots els innovadors educatius i les experiències educatives més capdavanteres que ens han acompanyat en aquesta tendència:

Assessor - consultor educatiu
Assessor - consultor educatiu
Investigador - expert educatiu
Mestre - docent
Emprenedor educatiu