Blog

Hola! En aquest espai trobaràs totes les novetats, les reflexions i les propostes que et fem des de la plataforma d'Educació Demà

Esperem que t'agradi i que hi trobis el que busques. Deixa'ns el teu comentari!

Berenar amb llibres
Per #bibliorevolucio | dimecres, 6 juny, 2018 | 0 comentaris

Avancem per acostar el fons de la biblioteca als mestres i a les famílies.

L'Escola La Sínia, de Molins de Rei, ens ha fet arribar la seva proposta bibliorevolucionària. No us la perdeu!

 

 

Els membres de l’equip executiu de la bibliorevolució han arribat a la conclusió que en aquests moments el repte a treballar a l’escola La Sínia és acostar el fons de la biblioteca als mestres i les famílies.

Per començar a treballar, l’equip impulsor de la bibliorevolució va estar buscant persones amb ganes i il·lusió per implicar-se a fer una transformació dels usos de la biblioteca de l’escola. Vam fer una convocatòria i es van engrescar una desena de famílies a participar en aquesta transformació i dinamització que volíem engegar.  Així doncs, les primeres passes de la crida van consistir a crear una comissió que ha acabat esdevenint mixta entre famílies i mestres de l’escola. La comissió està constituïda per 11 famílies de l’escola i dues mestres; la mestra responsable de la biblioteca, que és tutora de cicle inicial, i un membre de l’equip directiu, la cap d’estudis. A més a més, a les nostres trobades s’hi ha afegit quan ha estat possible la persona responsable d’obrir la biblioteca al barri, una persona contractada directament des de l’Ajuntament de la població.

Les primeres trobades d’aquesta comissió mixta van servir per situar a aquestes persones, que s’acostaven a la biblioteca de l’escola per primera vegada,  amb les activitats i els usos que actualment s’hi estan duent a terme. Es va valorar que s’està fent molta feina a nivell intern i de treball exclusiu amb l’alumnat però també vam veure que hi havia algun buit important que calia omplir. Vam ser conscients que els mestres tenen poc coneixement de la tipologia de llibres que tenim a la biblioteca. Això és una dificultat per utilitzar aquest espai i els seus recursos com una eina de treball per al desenvolupament tant dels projectes com de les tasques diàries de l’aula. D’altra banda, també vam ser conscients que les famílies tenen un important desconeixement tant del funcionament de la biblioteca com del fons que hi ha, així com també de les eines que disposen per conèixer i aprofitar els recursos existents.

Per aquests motius vam començar a pensar accions que ens podien ajudar a tapar aquests dos buits a mitjà o llarg termini. Tot i que el projecte inicial que vam redactar anava per un altre camí, vam considerar entre tots que aquests buits detectats eren prou importants com per canviar el rumb de la crida.

Així doncs, va sorgir una important bateria d’accions, però el que és més important és que es percebien ganes i il·lusió per part dels participants perquè aquestes accions fossin alguna cosa més que un projecte escrit. Per aquest motiu vam necessitar posar en ordre totes les nostres idees.

A continuació vam seguir el nostre projecte establint una llista de prioritats i mirant per on era més lògic començar a actuar. Si volem que la comunitat educativa conegui el fons de la biblioteca, el primer que cal fer és visibilitzar la biblioteca i el seu programa de gestió (epergam) al blog de l’escola.

Vam estar pensant que el que caldria fer a continuació és situar les famílies, tant les noves que entraran de cara al curs vinent, com les que ja hi ha a l’escola, amb el funcionament i la dinàmica actual de la biblioteca. Vam considerar que una bona manera podria ser aprofitar la dinàmica d’inici de curs d’obertura de la biblioteca i del servei de préstec per a l’alumnat que ja s’està fent cada any a l’escola. D’aquesta manera els infants, a partir de la seva experiència, crearien una nova necessitat a casa.

D’altra banda, es va pensar en fer una performance un dia a l’hora de la sortida i fer passar les famílies quan recullen els nens i nenes de l’escola per dins la biblioteca i no pel camí habitual. Dins la biblioteca s’hi trobarien “actors” que simularien que estan fent activitats de cerca, consulta, lectura…

Però a part d’aquestes accions puntuals se n’han pensat d’altres de permanents al llarg del temps. Es va proposar que les famílies poguessin entrar a l’escola les estones que els seus fills van a la biblioteca a fer canvis de llibres, activitats de dinamització, lectura… i compartir el temps i l’espai amb ells i també així poder-los ajudar a cercar llibres afins als seus interessos. També es va plantejar que les famílies s’encarreguessin una tarda al trimestre de fer una sessió de dinamització a partir d’un conte del fons de la biblioteca.

Finalment es va proposar millorar algunes de les activitats que ja s’estan duent a terme des de fa alguns anys amb l’ajut i la col·laboració de les famílies, com ara l’activitat del llibre de la quinzena. S’ha proposat fer una cerca dels títols a recomanar per la mascota de la biblioteca, l’Aleph, de manera col·lectiva entre els mestres i les famílies que formen la comissió de la bibliorevolució. Un cop feta una primera selecció de manera individual, la comissió es reunirà i farà un debat-col·loqui dels llibres per valorar els que es recomanaran. Un cop seleccionats, cada quinze dies sortirà al full informatiu una ressenya d’un dels llibres recomanats, explicant el motiu pel qual s’ha considerat interessant de compartir aquell títol amb la resta de la comunitat educativa. Tant les trobades de la comissió com el fet de compartir la tria amb la resta de famílies de l’escola és una manera d’anar coneixent el fons de què disposa la biblioteca. 

Aquestes són unes primeres accions que s’han plantejat i temporitzat per treballar des de la comissió de la bibliorevolució el pròxim curs.  Cal tenir en compte, però, que la llista d’idees que van sorgir des de les primeres reunions és més llarga, amb iniciatives engrescadores i motivadores per a tothom, petits i grans. La idea, doncs, és poder recuperar la resta de propostes, que estan ben anotades, un cop la biblioteca comenci a funcionar i agafi embranzida.

 

 

Enviar un comentari