Blog

Hola! En aquest espai trobaràs totes les novetats, les reflexions i les propostes que et fem des de la plataforma d'Educació Demà

Esperem que t'agradi i que hi trobis el que busques. Deixa'ns el teu comentari!

Del magatzem a la fàbrica
Per #bibliorevolucio | dimarts, 5 juny, 2018 | 0 comentaris

Creem una aula activa per llegir, escriure i investigar

L'Escola Jaume Vicens Vives, de Roses, ens fa arribar la seva solució bibliorevolucionària. No us la perdeu!

 

 

El nostre repte

  • Hem triat el lema «Del magatzem a la fàbrica» perquè resumeix bé el que volem. Que la biblioteca no sigui un dipòsit de llibres, sinó que es converteixi en un lloc viu, animat, amb novetats, préstecs de llibres, alumnes i mestres que la facin servir… Ens agradaria més que els llibres es perdessin i es fessin malbé que no pas que no s’utilitzessin. El que dèiem: una fàbrica i no pas un magatzem.
  • Quan vam començar a treballar teníem, per una banda, una mediateca que havia quedat obsoleta i que, amb l’excepció de l’Educació Infantil, pràcticament no es feia servir. Per una altra banda, disposàvem d’una aula de composició escrita sense llibres ni ordinadors i amb un mobiliari molt vell i antiquat. El repte era dinamitzar la biblioteca (incorporant-la dins de l’aula del taller d’escriptura), dotar la nova aula activa d’ordinadors portàtils i convertir-la, en definitiva, en una aula per a llegir, escriure i investigar. Ja hem fet passes importants en aquest sentit i estem contents dels suports que hem rebut.
  • L’equip impulsor han estat les dues persones que treballen a l’aula de composició escrita, amb l’ajuda del mestre que fins fa poc ha fet de responsable de la mediateca i d’altres mestres que, en moments puntuals, han ofert la seva ajuda. Hem tingut també, lògicament, el suport incondicional de l’equip directiu. En aquesta primera fase s’hi ha sumat la biblioteca municipal de Roses, que ens ha ofert llibres i revistes que ells donen de baixa, suport tècnic a l’hora de donar llibres de baixa i altres recursos que s’aniran posant en marxa el curs vinent. També, ens ha informat sobre el programa de subvencions per a biblioteques escolars de la Diputació de Girona. A més, ha col·laborat amb nosaltres el Rotary Club Roses-Empuriabrava, que ens ha comprat deu ordinadors portàtils i ens ha concedit una ajuda per a llibres. Aquesta gestió es va fer a través de l’Ajuntament de Roses: la seva alcaldessa i la regidora d’educació es van implicar en el projecte des del primer dia. Per últim, hem comptat amb la col·laboració d’alumnes de l’Institut Cap Norfeu, que ens han vingut a ajudar a ordenar la biblioteca.

 

La nostra bibliorevolució

  • La bibliorevolució ens ha estat útil a l’hora de posar en marxa el canvi i d’aconseguir sinergies i recursos. Hem iniciat alguns dels canvis físics que volíem fer. Hem comprat alguns llibres. Vam fer una sessió de formació amb el nostre mentor. Hem realitzat activitats per incloure a les famílies i a tota la comunitat a l’escola. A més, hem fet diverses reunions amb alguns dels agents socials que també volíem implicar en el projecte. El poc temps disponible, però, ha fet que en alguns moments la feina se’ns fes carregosa. És una llàstima haver de treballar amb tantes presses... No hem pogut aprofitar gens la feina feta en el llibret que ens vau lliurar ni hem pogut dur a terme algunes dinàmiques que haurien pogut enriquir el procés. Al nostre parer, aquest tipus d’iniciatives haurien de durar, com a mínim, un curs escolar.

 

Els aprenentatges i les reflexions que volem compartir

  • Com diu la coneguda màxima xinesa, hem après que si vols fer mil passes, has de començar per fer la primera.
  • La manca de temps ha estat una espasa de Dàmocles que en molts moments ens ha angoixat més que no pas ajudat. Són moltes les idees que tenim però difícils de dur a la pràctica amb tant poc temps. Tot i això, estem molt contents de tot el que hem aconseguit fins ara, especialment amb les diferents entitats, ja que abans de la crida no les havíem tingut en compte. També amb la conscienciació que hi ha hagut per part del professorat sobre la necessitat d’una bona biblioteca escolar.
  • Vam poder assistir a una de les visites, la de la biblioteca de l'escola Joan Pelegrí, que vam trobar molt interessant. De les altres dues, a les quals no vam poder assistir, en vam tenir referències perquè en vam parlar amb una de les persones que hi va anar. Si aquestes visites s'haguessin pogut espaiar més al llarg de tot un any, per exemple, potser se n'haurien pogut oferir més i hauria estat més fàcil de poder-hi participar. En qualsevol cas, valorem bé aquest tipus de formació i d'intercanvis amb d'altres escoles.

 

 

Enviar un comentari