Blog

Hola! En aquest espai trobaràs totes les novetats, les reflexions i les propostes que et fem des de la plataforma d'Educació Demà

Esperem que t'agradi i que hi trobis el que busques. Deixa'ns el teu comentari!

La biblioteca com a espai de col·laboració
Per #bibliorevolucio | dimarts, 5 juny, 2018 | 0 comentaris

La biblioteca com a espai de col·laboració de tots els membres de la comunitat educativa

L'Institut Príncep de Girona, de Barcelona, ens fa arribar la seva proposta bibliorevolucionària. No us la perdeu!

 

 

El nostre repte

L'Institut Príncep de Girona, és un institut situat al barri d’Horta-Guinardó de Barcelona. Tenim alumnes caracteritzats per la diversitat, que són un reflex de la la societat on vivim. Volem pels nostres joves grans expectatives d’èxit educatiu i social, per això treballem de forma inclusiva, fent que les barreres d’aprenentatge i participació que tenim cada un de nosaltres no siguin una dificultat per seguir creixent i formant-nos. Entenem la inclusió com un procés que no s’acaba mai. Promovem un institut per a tothom on es personalitzin els aprenentatges tot generant suports en els contextos ordinaris, amb l’optimització i la mobilització dels recursos necessaris. No obstant això , volem que aquestes propostes beneficiïn tot l’alumnat del centre, i per tot això vam decidir participar en la crida de la Fundació Bofill. Ens va semblar que la biblioteca del Príncep podia ajudar-nos a potenciar aquesta manera d’entendre la inclusió i,en definitiva, l’educació. I per això la volem convertir en un punt de trobada entre tots els membres de la comunitat educativa.

L’equip impulsor del projecte està format per: dos professors de l’equip directiu  (un de l’àmbit científic i l’altre, lingüístic) un de llengua catalana, un de llengua clàssica, una professora de llengua anglesa,una altra de  socials i una d’orientació educativa. També hi ha un representant de l’ AFA i una estudiant de segon d’ ESO.

 

La nostra bibliorevolució

La participació a la bibliorevolució s’ha concretat primerament en la creació d’una comissió de biblioteca. La tasca de la biblioteca escolar ha de ser d’equip, integrant-hi tota la comunitat per poder créixer exponencialment..

Dins d’aquesta comissió hi ha persones amb punts de vista i interessos diferents. Ens interessava aplegar en un espai com la biblioteca del centre maneres d’entendre el funcionament de la Biblioteca fins ara i per a un futur.  Les trobades han sigut enriquidores, i les aportacions de cada un de nosaltres han anat formant un tetris fins a aconseguir una idea de projecte comú.

Vam començar buscant totes aquelles mancances i problemes que vèiem que tenia la nostra biblioteca per acabar construint una sèrie d’oportunitats per la biblioteca i l’institut.

El nostre repte és fer de la biblioteca un espai de col·laboració de tots els membres de la comunitat educativa.

La biblioteca ha d’oferir a la comunitat educativa recursos, activitats, punts de trobada… per animar a les persones que la formen a anar-hi i participar-hi.

Per altra banda, hem vist que és important donar més veu als alumnes i conèixer les seves opinions. Entre ells i el nostre mentor, en Carlos Ortiz, hem pogut  veure que a la biblioteca hi ha molts llibres que no es consulten o bé estan obsolets i hem de buscar noves fórmules per renovar i actualitzar-ne el catàleg. També hem de personalitzar les lectures i donar a conèixer les novetats que anem incorporant.

Una altra idea que ha sortit molt és que la biblioteca ha de ser entesa com un servei, i per tant aquesta ha d’oferir diferents activitats i propostes als seus clients: exposicions, novetats bibliogràfiques, novetats de pel·lícules, espai de jocs, cinefòrums, recursos per al professorat, lectures adaptades a totes les necessitats, xerrades, etc.

Amb el nostre mentor vam parlar molt de la idea de crear lectures i maletes temàtiques. En aquests packs, hi podria haver des de llibres amb diferents formats i nivells (novel·la, novel·la de lectura fàcil, audiollibre, llibre en braille, o pictogrames etc.) fins a recursos digitals, jocs, articles, etc. Creiem que això demostra que veiem la biblioteca com a generadora de recursos i com a eix principal de personalització de l’aprenentatge.

 

Els aprenentatges i les reflexions que volem compartir

Gràcies a la crida  hem vist que és molt important disposar de la figura d’un professional, és a dir una persona bibliotecària de formació. A més, la col·laboració de diferents membres de la comunitat ens ha permès veure i conèixer les opinions dels diferents col·lectius.

També ens hem adonat que hem de contribuir a cohesionar més l’ambient de centre i oferir més serveis als nostres alumnes, professors i famílies, sense  competir amb la biblioteca del barri,

Fa uns anys ja vam iniciar una petita primera bibliorevolució; ara tot just en reprenem una altra amb més vitalita.

 

Enviar un comentari