Blog

Hola! En aquest espai trobaràs totes les novetats, les reflexions i les propostes que et fem des de la plataforma d'Educació Demà

Esperem que t'agradi i que hi trobis el que busques. Deixa'ns el teu comentari!

Parlem de llibres?
Per #bibliorevolució | dimecres, 6 juny, 2018 | 0 comentaris

Cita a cegues literària

L'Institut Josep Mestres i Busquets de Viladecans ens fa arribar la seva solució bibliorevolucionària. No us la perdeu!

 

 

Quantes vegades heu sentit un professor exclamar-se amb frases com: “els alumnes no llegeixen i, per això no parlen ni escriuen bé” o “hi ha massa estímuls externs i el negre sobre blanc requereix massa esforç...” Hem pogut constatar aquesta realitat al nostre institut, però es pot fer extensiva a molts joves:  la major part dels estudiants llegeixen “obligats” i sense cap mena de motivació. Tanmateix, n’hi ha d’altres que són lectors àvids i que gaudeixen del plaer literari.

Com que creiem que la lectura té quelcom de contagiós i d’addictiu,  el nostre repte és aconseguir fer més lectors actius, autònoms i crítics.

Què volem? Que la biblioteca no només sigui un lloc tranquil on llegir, fer deures, impartir classes, demanar llibres en préstec..., sinó un espai on poder parlar de literatura, un punt de trobada de persones interessades en els llibres. Per altra banda, creiem que es pot incrementar el nombre d’alumnes lectors. I en conseqüència, la literatura serà un eix vertebrador dins del pla educatiu de centre.

De quina manera aconseguirem això? Fent que l’alumnat que se sent atret per la lectura pugui compartir amb d’altres aquesta afició; i, per altra banda, que puguin engrescar els seus companys a llegir, transmetent el plaer que se sent en el “món” dels llibres.

En un primer moment, el nucli va ser de tres persones: coordinadora de biblioteca i dos membres dels departaments de llengües. De seguida es van afegir els altres membres dels tres departaments lingüístics (català, castellà, llengües estrangeres). Han col·laborat els tutors de tots els nivells d’ESO i Batxillerat en la tasca de difusió, i d’altres companys que han volgut ser-hi com a participants. També han participat en la preparació l’alumnat del Club de lectura. Hem explicat el projecte en la Comissió pedagògica, en les reunions de tutors i després a les tutories. Ens hem reunit en l’hora que tenim de coordinació de llengües.

Aquest és el punt de partida de la nostra BIBLIOREVOLUCIÓ, d’un procés que vol OBRIR la biblioteca a tota la comunitat educativa.

En primer lloc, hem analitzat la realitat de l’ús que es fa de la biblioteca del centre. Per fer-ho, ha estat molt útil l’activitat 2 de la “Guia de cocreació”. I vam llegir d’altres experiències inspiradores, com ara una experiència que s’està fent en moltes llibreries d’arreu del món: Cita a cegues literàries

El nostre mentor, el Dr. Felipe Munita, ens va proposar la següent experiència educativa: First Dates Literary

 

Us presentem la nostra proposta

Es vol potenciar la lectura, la crítica literària i l’expressió oral, i millorar la cohesió social. Per altra banda volem que sigui una activitat participativa oberta a  tota la comunitat educativa.

De manera resumida, aquestes són les fases de l’activitat:

  1. Crida a la participació: Explicació de l’activitat a l’alumnat (tutoria, projecte d’acció cultural), pares (a través de la web del centre i una circular via mail), professorat (comissió pedagògica, equips docents).
  2. Primera cita: A partir d’un qüestionari sobre gustos literaris, els participants per parelles es coneixen i parlen de llibres.
  3. Els participants escullen d’entre el fons bibliogràfic del centre un llibre per tal d’oferir-lo a l’altre membre de la parella per llegir-lo. El llibre està embolicat en forma de regal i amb una tarja s’explica el motiu de l’elecció.
  4. Lectura del llibre: Els participants tenen quatre setmanes per llegir el llibre.
  5. Segona cita: Els participants s’expliquen l’opinió  del llibre en tertúlia.
  6. Producte final: Gravació d’una bibliorrecomació (de 2’)  per pujar-la a la web del centre.

Volem compartir amb tots vosaltres aquesta experiència, petita, nova, participativa i enriquidora de la nostra BIBLIOREVOLUCIÓ, i les reflexions i projectes que n’han sortit.

Hem posat en pràctica l’activitat aquest any amb un grup petit d’alumnes. S’han seleccionat dotze llibres recomanats i ha estat molt interessant perquè els alumnes han fet una tria acurada i els títols són variats, en temàtica, estil i època. Sense dubte,  volem repetir l’experiència el curs vinent, ampliant el nombre de participants.

En definitiva, la proposta ens ha servit per plantejar-nos noves formes en l’aprenentatge de la literatura des d’un punt de vista no historicista. Tot i que la major dificultat que hem trobat és poder encaixar la “crida” dins de l’horari lectiu, l’aspecte més positiu de l’activitat ha estat que ha obert la mirada a noves experiències educatives.

 

Enviar un comentari