Blog

Hola! En aquest espai trobaràs totes les novetats, les reflexions i les propostes que et fem des de la plataforma d'Educació Demà

Esperem que t'agradi i que hi trobis el que busques. Deixa'ns el teu comentari!

Vols redissenyar la reunió amb les famílies? Tot el que et cal saber!
Per #ReunióFamílies | dimarts, 19 juny, 2018 | 0 comentaris

La Crida Redissenyem la reunió amb famílies pretén ser una palanca de canvi des del reconeixement de la capacitat del professorat i de les famílies per potenciar una experiència de canvi reflexionada i creativa. El repte és crear una nova generació de solucions amb l’objectiu de repensar les reunions d’inici de curs i així potenciar vincles de confiança i de col·laboració per empoderar a infants i joves. Aquesta crida està inspirada en la crida internacional How might we redesing parent-teacher night? de The Teachers Guild (plataforma web impulsada per IDEO i RSA).

 

Quins impactes ha tingut la crida?

Les relacions de partenarietat entre les famílies i l’escola són claus per a fomentar la coherència dels aprenentatges des de casa i des de l’escola, però aconseguir relacions de confiança i compromís entre uns i altres és tot un repte. Així, 30 centres van acceptar el repte de capgirar les reunions amb les famílies per poder fer un pas endavant en la cooperació en benefici dels infants i joves. En aquest sentit, els centres expressen que la crida ha afavorit els següents canvis:

  • Motivació. El treball conjunt entre mestres i famílies ha facilitat la motivació al canvi davant del repte de millorar la relació mútua. La idea de poder crear una reunió diferent ha facilitat esvair les tensions i l’avorriment per deixar pas a la il·lusió.
  • Coneixença. Els centres han conegut les expectatives i motivacions de les famílies i viceversa, ambdós aspectes imprescindibles per caminar plegats.
  • Creativitat. Els equips impulsors, tenint en compte les idees recollides de la comunitat, han pogut transformar la transmissió d’informacions bàsiques fetes de manera clàssica i avorrida,  per canals diversos i engrescadors, com són els vídeos preparats pels infants, Apps, codis QR, etc.
  • Participació. En general totes les escoles han incrementat la participació de les famílies, sobretot quan l’alumnat s’ha implicat en el procés.
  • Activitats innovadores. Les activitats participatives han facilitat una major coneixença sobre com aprenen els infants i quines activitats desenvolupen a l’escola. Conèixer per reconèixer el valor que d’uns i altres.
  • Relació. Els espais lúdics de les activitats, els berenars i els espais de conversa han facilitat un clima de confiança que ha millorat les relacions.
  • Valoracions. Les valoracions recollides a partir de formes creatives mostren l’alt grau de satisfacció de les famílies i mestres amb el canvi.

Des de l’administració, les associacions o les pròpies escoles cal impulsar aquestes iniciatives que permeten fer passos endavant per enfortir els vincles entre les famílies i l’escola per facilitar l’èxit educatiu i personal de tots els infants i joves.

 

Vull redissenyar les reunions amb famílies, per on puc començar?

Per poder repensar la reunió amb famílies o altres moments amb famílies, com podrien ser les reunions individuals o les portes obertes, us proposem una sèrie d’orientacions que us poden guiar, seguint un mètode, el Desing Thinking o model de disseny centrat en les persones, que incorpora quatre fases principals: Explorar, Cocrear, Prototipar i Valorar. Si voleu crear propostes capgiradores us recomanem que contempleu totes les fases i les adapteu a la vostra realitat i possibilitats.

A. Fase 1. Explorem. Fase on creem un grup impulsor, coneixem les expectatives i les motivacions de tota la comunitat implicada, treballem l’empatia per conèixer els punts de vista dels altres i ens inspirem amb experiències fetes per altres centres.

  1. Fem equip. Crear un grup impulsor, a poder ser mixt, amb famílies, mestres i perquè no, amb la participació d’alumnat.
  2. Empatitzem. Conèixer què esperen mestres i famílies d’aquests espais compartits. A la guia teniu idees per poder conèixer expectatives i idees que teniu els mestres i les famílies. Utilitzar qüestionaris en línia, en paper o fer murals en espais transitats de l’escola on cadascú pugui posar què en pensa, és una bona eina de participació.
  3. Ens inspirem. Busquem experiències reeixides d’altres centres que ens puguin inspirar per fer la nostra. En aquest sentit, podeu consultar tot el material, articles i vídeos, que trobareu al web de la Crida Redissenyem la Reunió amb Famílies.

B. Fase 2. Cocreem. Durant aquesta fase analitzareu les vostres necessitats i definirem de forma creativa el vostre repte i les accions que desenvolupareu.

  1. Prioritzem. Apuntar les necessitats que destaquem per crear un repte concret que sigui pertinent i possible. Per exemple, fer les reunions més participatives i no tant informatives dels mestres a les famílies.
  2. Ideem. Fer una pluja d’idees creatives que obrin la mirada a altres maneres de fer i accions. D’aquestes es triaran aquelles que siguin possibles i sostenibles per poder dissenyar accions per desenvolupar-les.

C. Fase 3. Prototipem i...acció! Ja tenim el repte i les accions possibles triades, ara es tracta de poder crear un prototip que ens permeti posar a prova la idea i així ajustar-la, si cal.

  1. Prototipem la idea. Crear de forma col·laborativa un prototip que permeti posar en pràctica el repte i les accions, ja sigui amb un rol Playing, un disseny en 3Dimensions, un storyboard o altres maneres que se us acudeixin. En aquesta fase és important comptar amb “amics crítics” a qui pogués ensenyar el prototip i que us puguin fer un retorn per millorar-l’ho.
  2. Acció. Arribat el gran dia, fem la posada en pràctica amb observadors que ens puguin donar la seva mirada amb una mica més de distància. Aquests poden ser altres mestres, famílies de l’AMPA, alumnes...

D. Fase 4. Valorem i compartim. Desprès de l’acció, cal revisar què ha funcionat i què no; quins aspectes es poden millorar i quines idees noves ens han sorgit per poder planificar la següent posada en pràctica.

  1. Valorem. Avaluar com ha anat amb la veu de tots els participants: alumnes, mares, pares i mestres. L’avaluació pot ser de formats molt diversos, des de una bústia on en acabar es pugui posar la valoració, un mur on penjar paraules i comentaris o una enquesta en línia posterior.
  2. Repensem. Analitzant el repte i les valoracions, és el moment de repensar la proposta i incorporar nous reptes per properes reunions.
  3. Visualitzem. Poder compartir l’experiència i valoració amb la comunitat educativa dins de l’escola, però també amb altres centres que pugueu inspirar.

Aquestes fases us orientaran per poder cercar solucions a les vostres necessitats i reptes de forma més col·laborativa i creativa, ja que sovint acabem donant voltes sobre les mateixes idees sense poder veure més enllà del que ja fem. Si voleu tenir més detalls i idees d’activitats de cada una d’elles, podeu descarregar-vos la Guia pràctica "Com redissenyar la reunió amb famílies?" que hem elaborat per a tal fi.

 

Ens inspirem amb solucions d’altres centres?

Trenta centres van assumir el repte de capgirar les reunions amb famílies, tant centres d’infantil i primària, com de secundària. Cada un d’ells va ser capaç de proposar-se un repte i fer les accions pertinents per assolir-lo de forma creativa. Per tant, cada centre és inspirador en sí mateix, per això us animem a llegir els articles i pòsters que han escrit per explicar-vos la seva experiència i també els petits vídeos on exemplifiquen què han viscut. Com veureu, els reptes que s’han plantejat els diferents equips impulsors de cada centre estan vinculats a tres aspectes principals relacionats amb la participació dels diferents agents de la comunitat educativa, com mestres, famílies i alumant; la creació de vincles; i la metodologia de les reunions.

Bon redisseny de les #ReunionsFamílies!

 

Sílvia Blanch Gelabert

Enviar un comentari